کاتتر نافی چیست ؟

کتتر نافی

کاتترنافی یا آمبلیکال کتتر (Umbilical Catheters) در نوزادان زمانی به کار می رود که نوزاد بدلیل نارس بودن نیاز به تزریق دارو، کنترل فشار خون و یا تعویض خون داشته باشد. میدانیم دو شریان و یک ورید در بند ناف، خون را به عقب و جلو می رانند. اگر نوزاد تازه متولد شده بلافاصله پس از تولد بیمار باشد، احتمال استفاده از کاتتر نافی تشدید می گردد.

کاتتر یک لوله دراز، نرم و توخالی است. یک کاتتر شریان نافی (UAC) به فرد ماهر این اجازه را می‌دهد که در زمان‌های مختلف، بدون سوزن زدن مکرر از نوزاد خون گیری نماید. همچنین می توان از آن جهت کنترل مداوم فشار خون نوزاد از طریق ترانسدیوسر عمل نمود. به طور کلی از کاتتر نافی در موارد زیر استفاده می گردد:

  • نوزاد خیلی نارس و با وزن بسیار کمی هست.
  • نوزاد مشکلات روده ای دارد که مانع از شیر خوردن می شود.
  • نوزاد به داروهای بسیار قوی نیاز دارد.
  • نوزاد نیاز به تعویض خون دارد.
  • نوزاد نیاز به کمک تنفسی دارد.
  • نوزاد نیاز به کنترل گازهای خون و فشار خون دارد.
  • نوزاد به داروهای قوی برای فشار خون نیاز دارد.

کاتتر نافی چگونه قرار می گیرد؟

به طور معمول دو شریان و یک ورید نافی در بند ناف وجود دارد. پس از قطع شدن بند ناف، پزشک می تواند این رگ های خونی را پیدا کند. کاتترها در رگ خونی قرار داده می شوند و برای تعیین موقعیت نهایی عکس اشعه ایکس گرفته می شود. هنگامی که کاتتر در موقعیت مناسب قرار گرفت، با نخ ابریشم در جای خود قرار می گیرد. گاهی اوقات، کاتترها به ناحیه شکم نوزاد چسبانده می شوند.

بیشتر بخوانید درباره :  ست ونتیلاتور دوواترترپ بزرگسال چیست ؟

همچنین بدانید درباره دستگاه خلوص سنج اکسیژن از شرکت بهبود گستر لیام ایرانیان

خطرات استفاده از کاتترهای نافی چیست؟

  1. وقفه در جریان خون به اندام (روده، کلیه، کبد،پاها)
  2. لخته شدن خون در امتداد کاتتر
  3. عفونت

توجه شود که مشکلات جریان خون و لخته شدن خون می تواند تهدید کننده زندگی نوزاد باشد در این صورت  نیاز به حذف UAC می باشد. پرستاران بخش مراقبت های ویژه نوزادان (NICU) به دقت نوزاد شما را برای این مشکلات احتمالی تحت نظر دارند. علاوه بر این، بر اساس یک دستورالعمل اجماع منتشر شده توسط دانشگاه مک مستر، استفاده از UVCها در گروه‌های زیر توصیه می‌شود.

  • همه نوزادان نارس با سن حاملگی مساوی یا کمتر از 28 هفته
  • در نوزادان مساوی یا بیشتر از 29 هفته حاملگی، تهویه مکانیکی  با FiO بیشتر از 40 درصد در فشار مثبت مداوم راه هوایی
  • در نوزادان مساوی یا بیشتر از 29 هفته حاملگی که از نظر همودینامیک ناپایدار هستند.

شرکت مدیا تجهیز گستر با نیازسنجی دقیق از مراکز درمانی اقدام به فروش کتترنافی و دیگر ملزومات مصرفی نوزادان از جمله نازال ماسک نوزاد ، نازال پرونگ نوزاد ، کلاه نوزاد ، ژنراتور مینی فلو و مدیجت ، لوله های خرطومی ( دستگاه ونتیلاتور _ بلندر _ NCPAP ) نسبت به تامین این لوازم ضروری اقدام نموده

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *