ست ونتیلاتور دوواترترپ بزرگسال چیست ؟

ست ونتیلاتور دوواترترپ

ست مدار تنفسی ونتیلاتور :

ست مدار تنفسی ونتیلاتور یک وسیله ی پزشکی میباشد که دستگاه ونتیلاتور را به بیمار متصل می‎کند و به انتقال و استنشاق گازهای تنفسی به بیمار کمک می‎کند. ست مدار تنفسی ونتیلاتور معمولاً از جنس PVC(ست تنفسی ونتیلاتور شفاف) و EVA  (ست تنفسی ونتیلاتور مات) گرید پزشکی زیست سازگار می باشد.

این ست ها دارای واترترپ (تله آب) می باشد. واترترپ محفظه ای کریستالی میباشد که رطوب دم و بازدم بیمار در آن انباشته میشود و باید قبل از پر شدن تخلیه گردد. ست مدار تنفسی ونتیلاتور در 3 مدل بدون واترترپ ، تک واترترپ و دو واترترپ می باشد که بسته به نظر مسئول بخش مراقبت های ویژه از انواع آن استفاده میگردد.

 

ست مدار تنفسی علاوه بر استفاده در بخش مراقب ویژه ( ICU ) در بخش اورژآنس و آمبولانس و مراقبت های خانگی جهت اتصال به دستگاه ونتیلاتور پرتابل نیز استفاده میشود . شرکت مدیا تجهیز گستر تمامی ست های مدار تنفسی در بخش مراقبت ویژه ،  بخش اورژانس و مراقبت خانگی را عرضه میکند.

 

ویژگی های ست مدار تنفسی ونتیلاتور:

  • ضد انسداد و نشتی در مسیر
  • طراحی مناسب جهت اتصال به دستگاه ونتیلاتور
  • در دو مدل کاروگیت و شفاف همراه با واترترپ
  • در سه سایز نوزاد ، اطفال ، بزرگسال
  • تولید شده در محیط ایزوله با استاندارد بین المللی ISO13485

 

اجزای ست مدار تنفسی ونتیلاتور :

  • لوله خرطومی دم و بازدم به طول 160-150 سانتیمتر
  • لوله خرطومی 40-30 سانتیمتر جهت اتصال به همودیفایر
  • وایپیس و چپقی
  • واترترپ

چگونه از ست ونتیلاتور در برابر آلودگی به بیمار مراقبت کنیم؟

دو دلیل برای محافظت از ست تنفسی ونتیلاتور در برابر آلودگی توسط یک بیمار آلوده وجود دارد. اول، اگر پاتوژن‎ها اجازه ورود به قسمت‎های داخلی دستگاه را داشته باشند، می‎توانند به بیمار بعدی منتقل شوند. دوم، گازهای تنفسی نمونه برداری شده برای تجزیه و تحلیل گاز، در صورت عدم مدیریت صحیح، می‎توانند پس از خروج از دستگاه آنالایزر گاز، پاتوژن‎ها را به سایر بیماران یا کارکنان مراقبت‎های بهداشتی منتقل کنند.

بیشتر بخوانید درباره :  آشنایی با دستگاه اکسیژن ساز

خبر خوب این است که اقدامات احتیاطی یکسان را می‎توان برای همه بیماران اعمال کرد. این اقدامات بسته به خطر عفونت بیمار متفاوت نیستند. یک فیلتر آنتی باکتریال “با کیفیت” که بین مدار تنفسی و راه هوایی بیمار قرار می‎گیرد، دستگاه را از آلودگی و همچنین گازهای نمونه برداری شده برای تجزیه و تحلیل محافظت می‎کند. فیلترهای تبادل حرارت و رطوبت (HMEF) انتخاب خوبی هستند زیرا رطوبت راه هوایی را حفظ می‎کنند و به گونه‎ای طراحی شده‎اند که گاز نمونه قبل از ورود به آنالایزر گاز فیلتر شود. توجه داشته باشید که HMEF های بدون فیلتر هیچ حفاظتی برای دستگاه بیهوشی یا آنالایزر گاز ندارند.

 

تعویض فیلتر آنتی باکتریال دستگاه ونتیلاتور :

اینکه هر چند وقت یکبار فیلترها باید عوض شوند به نوع فیلتر و استفاده بالینی بستگی دارد. تولیدکنندگان معمولاً حداکثر 48 الی 72 ساعت را برای تعویض فیلتر پیشنهاد میدهند. این توصیه‌ها باید رعایت شوند، مگر اینکه کمبود، جایگزینی را دشوار یا غیرممکن کند. فیلتر نصب شده در راه هوایی باید برای هر بیمار تعویض شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *