انواع روش های بیهوشی در بیمارستان

انواع روش های بیهوشی در بیمارستان

بیهوشی در عمل جراحی داستانی است که از سالیان گذشته تاکنون مسیر های متفاوتی را طی نموده تا به پیشرفت امروز رسیده است ، بیهوشی به سه روش انجام میشود که عبارتند از :

  • بیهوشی عمومی استنشاقی
  • بی‌حسی ناحیه‌ای
  • بی حسی اعصاب محیطی

همچین بخوانید درباره خلوص سنج اکسیژن التراسونیک 

در بیهوشی عمومی شما کاملاً بیهوش هستید و هیچ‌گونه آگاهی از روند جراحی یا هر اتفاق دیگری نخواهید داشت. انواع مختلفی از داروها برای بیهوشی عمومی به کار می‌روند که به شکل گاز و بخار استنشاقی از طریق ماسک تنفسی یا لوله راه هوایی، ست لوله  بیهوشی بگدار، یا به صورت وریدی تجویز می‌شوند.

در بی‌حسی ناحیه‌ای متخصص بیهوشی برای ایجاد بی‌حسی در ناحیه‌ای از بدن که نیاز به جراحی دارد، تزریق نخاعی یا اپیدورال انجام می‌دهد. در طی بیهوشی ناحیه‌ای، شما ممکن است بیدار باشید یا یک داروی آرام ‌بخش دریافت نمایید؛ در هر صورت احساس نخواهید کرد که تحت عمل جراحی قرار گرفته‌اید. انواع مختلفی بی‌حسی ناحیه‌ای وجود دارد که ۲ مورد از رایج‌ترین آن‌ها عبارتند از: بی‌حسی نخاعی و بی‌حسی اپی‌دورال.

در بی‌حسی اعصاب محیطی داروی بی حسی اغلب به بافت ناحیه‌ی خاصی از بدن که نیاز به جراحی کوچک دارد، تزریق می‌شود.

نوع بیهوشی که فرد دریافت می‌کند به عواملی از قبیل نظر متخصص بیهوشی (براساس وضعیت پزشکی بیمار) نظر خود بیمار و نظر پزشک جراح بستگی دارد. در این مقاله هدف ما آشنایی با بیهوشی به روش استنشاقی می باشد.

 

انواع ماده های بیهوشی

از حدود 500 سال پیش تاکنون بیش از 100 نوع ماده بیهوشی تست، استفاده و منسوخ شده است و امروزه برای بیهوشی استنشاقی عموماً از مواد زیر استفاده می شود:

  1. دسفلوران
  2. ایزوفلوران
  3. نیتروژن اکسید
  4. سووفلوران
  5. زنون
بیشتر بخوانید درباره :  کاربرد فلوسنسور در دستگاه ونتیلاتور

البته تمام مواد بیهوشی، استاندارد پزشکی لازم را ندارند ولی جهت استفاده از آنها در اتاق عمل، به ابزار و وسایلی نیاز است که ماده بیهوشی به اندازه ی، اصولی و بهداشتی به بیمار منتقل شود.

لازم به تذکر است که هر ست لوله ی بیهوشی برای انتقال گازهای بیهوشی مناسب نیست. شما می بایست محصولی را انتخاب نمایید که حتما در محیط ایزوله تولید شده و تمامی استاندارد های لازم جهانی را پشت سر گذاشته باشد.

چند نوع لوله بیهوشی وجود دارد؟

در اتاق عمل انواع لوله ها بیهوشی استفاده میشود که به شرح زیر می باشد :

 

لوله بیهوشی بگ دار به دلیل استفاده از تجهیزات ساده تنفسی و بدون نیاز به تزریقات موضعی، بی شک انتخاب اول و آخر ماست. همچنین در مراحل بسته‌ بندی آن استانداردهای بسته‌بندی بدون آلودگی در فضای (اتاق تمیز) رعایت شده است. علاوه بر آن، ست لوله بیهوشی بگ دار از گرانول‌های PVC و PP گرید پزشکی ساخته شده و تولید آن مطابق استانداردهای روز بین المللی و تأییدیه های وزارت بهداشت صورت گرفته است.

 

ست لوله بیهوشی بگ دار چیست ؟

ست لوله بیهوشی بگدار رابط خرطومی شکلی هست که به دستگاه ماشین بیهوشی متصل می شود و وظیفه ی انتقال گازهای بیهوشی همراه اکسیژن را به بیمار در حین عمل جراحی برعهده دارد.

 

اجزای ست بیهوشی بگ دار

  • لوله های خرطومی دم و بازدم
  • بگ تنفسی
  • وایپیس و چکشی
بیشتر بخوانید درباره :  آشنایی با دستگاه ونتیلاتورنوزاد و دستگاه NCPAP

 

  • لوله های خرطومی دم و بازدم

لوله های خرطومی دم و بازدم به طول 160 سانتیمتر وظیفه ی انتقال گاز های بیهوشی همراه اکسیژن را به سمت  چکشی و دهان بیمار برعهده دارد.

  • بگ تنفسی

وظیفه آن کمک به تنفس بیمار است. بگ تنفسی با استفاده از اجزای متصل کننده، به لوله خرطومی وصل و بیمار به صورت دستی تهویه می‌شود. این بگ انعطاف‌پذیر و حجم آن 2 لیتر برای بزرگسال و 1 لیتر برای اطفال است.

  • وایپیس و چکشی

کانکتورهایی هستند جهت اتصال لوله خرطومی و لوله تراشه ی متصل به بیمار

 

چه نکات ایمنی در هنگام استفاده از ست لوله بیهوشی بگ دار باید رعایت شود؟

  1. به دلیل حساسیت بالای محصول در محیط ایزوله نگهداری شود.
  2. به دلیل خطر انتقال آلودگی و بیماری، بصورت یکبار مصرف استفاده شود.
  3. مواظب آسیب های فیزیک مثل پارگی، بر خورد شیء نوک تیز به لوله خرطومی باشید.

 

سخن پایانی

در این مقاله شما با لوله بیهوشی بگدار شامل کاربرد، اجزاء، نکات ایمنی این نوع محصول آشنا شدید. به این نکته توجه داشته باشید که ست های بیهوشی از لحاظ تولید متفاوت تولید می گردند.

لوله های بیهوشی  بگ دار شرکت مدیا تجهیز گستر در دو مدل لوله بیهوشی بگدار مات و لوله بیهوشی بگدار شفاف عرضه میشود اگر قصد خرید یا استفاده دارید با کارشناسان فروش شرکت ارتباط بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *