معرفی ماسک بیهوشی

ماسک بیهوشی

ماسک بیهوشی چیست :

ماسک‌های بیهوشی برای انتقال گازهای پزشکی به بیماران در زمان عمل، تولید شده‌اند. ماسک‌ها باید روی دهان و بینی بیمار گذاشته شود تا گازهای مورد نیاز به بیمار منتقل شود. این ماسک‌ها در اندازه‌های مختلفی متناسب با سن و وضعیت بیماران عرضه می‌شوند.

مناسب ترین ماسک صورت بیهوشی به صورت عمودی از پل بینی تا درست زیر لب پایین، بدون فشرده سازی، مجرای بینی را پوشش می‎دهد. این ماسک روی صورت باید دارای کم‎ترین حجم ممکن باشد. ماسک صورت باید با پلاستیک شفاف (غیر لاتکس) ساخته شود که امکان تشخیص سیانور ، متراکم شدن گاز بازدمی و وجود ترشحات اضافی یا استفراغ را فراهم کند. رایج ترین ماسک صورت بیهوشی که امروزه مورد استفاده قرار می‎گیرد، نوع پلاستیکی یکبار مصرف آن است که حاوی یک بالشتک پنوماتیک قابل تنظیم است که در صورت باد یا خالی شدن با هوا می‎توان آن را تغییر داد تا با شکل صورت بیمار مطابقت داشته باشد.

 

ویژگی ماسک های بیهوشی :

ماسک‎های بیهوشی مزایای زیادی برای بیماران دارد که باعث رضایت خاطر آنها میشود در ادامه برخی از ویژگی‎های آنها را معرفی می‎کنیم:

کاربر پسند، راحت، دقیق

ماسک‌های تنفسی بی‌هوشی یک‌بار مصرف که برای کارکرد مؤثر با سیستم‌های تنفسی بیهوشی و ونتیلاتور طراحی، آزمایش و تأیید شده‌اند. راحتی، دقت و کنترل را با کنترل عفونت اضافه متناسب با نیازهای بالینی و بیمار شما ارائه می‎کنند. این ماسک‎ها از جنس پی‎وی‎سی پزشکی هستند که کیفیت و کارایی بالایی را برای بیماران به ارمغان می‎آورند.

 

آسایش بیمار

ماسک‌های تنفسی بیهوشی یک‌بار مصرف که در هفت سایز (از نوزادی تا بزرگسالان بسیار بزرگ) وجود دارد، دارای بالشتک‌های بادی از پیش پر شده هستند که می‌توان آن‌ها را برای افزایش مهر و موم به خطوط آناتومیکی بیمار تنظیم کرد.

بیشتر بخوانید درباره :  آشنایی با دستگاه اکسیژن ساز

 

آسان برای استفاده

ماسک های تنفسی بیهوشی یکبار مصرف از پلاستیک شفاف ساخته شده ‎اند که امکان مشاهده راحت بصری بیماران را فراهم می‎کند. علاوه بر این، حلقه‌های کد رنگی به شما کمک می‌کنند تا سریعاً مناسب‌ترین اندازه را تشخیص دهید.

 

کاهش خطر عفونت

ماسک های تنفسی بیهوشی یکبار مصرف می‎توانند به کاهش خطر آلودگی به ‎میکروب‎ها و عفونت‎های مرتبط کمک کنند.

 

سازگاری

ماسک‎های بیهوشی با تجهیزات بیهوشی و تهویه با کانکتورهای 15 و 22 میلی‎متری سازگار هستند.

 

سایزبندی ماسک بیهوشی :

ماسک‎های بیهوشی در 6 سایز مختلف با کد رنگی متفاوت به شرح زیر هستند:

سایز صفر به رنگ سفید

سایز یک به رنگ صورتی

سایز دو به رنگ زرد

سایز سه به رنگ سبز

سایز چهار به رنگ قرمز

سایز پنج به رنگ آبی

 

مراقبت از ماسک بیهوشی

ماسک بیهوشی یکبار مصرف

از این ماسک فقط برای یک بیمار استفاده شود، مجددا استفاده نکنید.

تمیز یا استریل نکنید زیرا ممکن است یکپارچگی محصول را به خطر بیندازد.

هنگام استفاده از ماسک بیش از حد باد نکنید و از فشار بیش از حد استفاده نکنید.

ماسک را به اندازه اتصالی که سازگار نیست وصل نکنید. لطفاً به اندازه اتصال مشخص شده روی محصول مراجعه کنید.

تأثیر فضای مرده در ماسک بیهوشی بر تهویه بیمار باید به صورت فردی ارزیابی شود.

توصیه می‎شود محصول در محیط خشک و خنک نگهداری شود. اما نگهداری این محصول در دمای اتاق نیز قابل قبول است.

اگرچه به صورت جداگانه بسته بندی می‎شود، محصول غیر استریل عرضه می‎شود. اگر بسته ‎بندی آسیب دیده است از آن استفاده نکنید.

بیشتر بخوانید درباره :  کاتتر نافی چیست ؟

تمام ماسک‎های بیهوشی دارای تاریخ انقضا بر روی بسته بندی هستند. در صورتی که تاریخ انقضای آن تمام شده است از آن استفاده نکنید.

 

دستورالعمل استفاده

اندازه ماسک را بر اساس اندازه صورت بیمار انتخاب کنید، سپس ماسک را از کیسه دربیارید.

ماسک را از نظر نشتی در بالشتک هوا بررسی کنید.

مهر و موم و تناسب ماسک را روی صورت بیماران بررسی کنید. در صورت لزوم از سرنگ برای باد کردن یا خالی کردن هوا استفاده کنید.

اگر حلقه قلاب ماسک برای بیمار مناسب نیست، باید آن را بردارید و دور بیندازید.

دستگاه‎های مربوطه را بر اساس اندازه و اقدامات بیمارستانی وصل کنید.

اگر این ماسک یک محصول یک‎بار مصرف است. لطفاً با توجه به سیاست‎های کنترل زباله، پس از استفاده، آن را دور بیاندازید.

 

چرا باید ماسک بیهوشی “یک بار مصرف” را انتخاب کنم؟

دلیل اصلی انتخاب ماسک بیهوشی “یک‎بار مصرف” کاهش خطر آلودگی به میکروب‎ها و عفونت‎ها در بین بیماران است. تغییر دادن ماسک به ماسک‎های یک‎بار مصرف از منظر کنترل عفونت بهترین عمل در نظر گرفته می‎شود. هنگامی که ماسک یک‎بار مصرف را انتخاب می‎کنید، خطر آلودگی به عفونت‎ها بین بیماران و “ساییدگی و پارگی” روی ماسک وجود ندارد. هر ماسک عملکرد مطلوبی دارد.

یکی دیگر از دلایل انتخاب ماسک‎های بیهوشی یک‎بار مصرف کاهش ردپای کربن و آسیب کلی به محیط است. از آنجایی که ماسک‌های یک‌بار مصرف را می‌توان بسته به برنامه‎های بازیافت قانونی اتوکلاو و بازیافت کرد، ماسک‌های یک‌بار مصرف به مقادیر بیش از حد آب، مواد شوینده و مواد شیمیایی خشن مانند ماسک‌های سنتی در طول فرآیند استریل‌سازی مجدد نیاز ندارند.

بیشتر بخوانید درباره :  ست ونتیلاتور دوواترترپ بزرگسال چیست ؟

 

اندازه مناسب ماسک بیهوشی

اندازه صحیح ماسک به این بستگی دارد که آیا می‎تواند مهر و موم مناسبی روی صورت بیمار ایجاد کند یا خیر. انتخاب سایز صحیح به صلاحدید پزشک بستگی دارد. در حالی که ممکن است چندین اندازه برای یک بیمار مناسب به نظر برسد، یک سایز بهتر از بقیه است.

 

اطمینان از باد شدن بالشتک هوا

خطوط ماسک بیهوشی به گونه‎ای طراحی شده‎اند که به پزشک بالینی، کنترل نهایی مناسب بودن ماسک را بدهد. اگر به نظر می‎رسد بالشتک هوا دارای مقدار بهینه باد نیست، از یک سرنگ بدون سوزن برای باد کردن و تخلیه بالشتک از طریق شیر ماسک استفاده کنید.

 

حلقه های قلاب ماسک بیهوشی

حلقه‎های قلاب در درجه اول برای محکم کردن ماسک روی صورت بیمار با استفاده از بند قابل تنظیم استفاده می‎شود. حلقه‎های قلاب رنگی نیز یک نشانه بصری به پزشک برای کمک به شناسایی اندازه ماسک ارائه می‎دهند.

 

دور انداختن ماسک بیهوشی

اغلب ماسک‎های بیهوشی یک‎بار مصرف هستند. بنابراین، آنها باید پس از هر بار استفاده بیمار دور ریخته شوند. ماسک بیهوشی نباید با چند بیمار استفاده شود. اگر ماسک با سطوح غیربهداشتی یا ناتمیز تماس پیدا کرد، ماسک را دور بیندازید و از ماسک جدید برای بیمار خود استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *