کتترمونت چیست ؟

کتترمونت

 

کتترمونت

کتترمونت یک لوله خرطومی ساخته شده از مواد درجه یک پزشکی است که عموماً از جنس PVC یا EVA می باشد. این محصول رابط بین لوله های تنفسی بیهوشی و لوله تراشه یا لوله تراکئوستومی می باشد تا از کشیدگی و آسیب به راه هوایی بیمار جلوگیری کند. اگر میخواهید با تمامی جزئیات این محصول پزشکی مهم آشنا شوید با مدیا تجهیزگستر همراه باشید.

کارکرد کتترمونت

کتترمونت لوله‎ای خرطومی شکل به طول 15 سانتیمتر هست که به دلیل خاصیت ارتجاعی آن، به بیمارانی که مشکلات تنفسی دارند کمک می‎کند که راحت‎تر نفس بکشند. البته برای استفاده از این وسایل باید آنها را به دستگاه‎های ونتیلاتور یا دستگاه‎های ماشین بیهوشی متصل کرد که از این طریق گازهای تنفسی و بیهوشی را به  افرادی که در بخش مراقبت های ویژه و اتاق عمل هستند برسانند. کتترمونت وزن سبک و خاصیت چرخش ۳۶۰ درجه با یک لوله انعطاف‎پذیر دارد. این وسیله سازگار با همه ست های بیهوشی و تنفسی هست.

نصب کتترمونت

طیف گسترده‎ای از کتترمونت‎ها برای بیهوشی و مراقبت‎های ویژه استفاده می‎شوند. هدف از نصب کتترمونت انتقال گازها در صورت اتصال بیمار به لوله تراشه، لوله تراکئوستومی در یک انتها و به یک مدار تنفسی و بیهوشی در انتهای دیگر است. از این طریق با روشن کردن دستگاه تنفسی، بیمار اکسیژن موردنیاز بدن خود را به دست می‎آورد. کتترمونت همچنین از بروز آسیب  و کشیدگی به نای و مسیرتنفسی بیماران جلوگیری می‎کند و بدون هیچ گونه صدمه به مجرای تنفسی این افراد، اکسیژن به ریه‎های آنها راه پیدا خواهد کرد.

بیشتر بخوانید درباره :  کاربرد فلوسنسور در دستگاه ونتیلاتور

کتترمونت‎ها از لوله‌های پلاستیکی قالب‌گیری شده، ساخته شده‌اند که در اندازه‎ها و جنس های مختلفی هستند و می‌توانند با انواع زانویی و اتصال دهنده نصب شوند که طیف وسیعی از فعالیت‌های بالینی مانند نظارت بر اکسیژن و فشار، ساکشن راه هوایی و برونکوسکوپی فیبر نوری را تسهیل می‌کند. از آنجایی که این لوله ها به صورت یکبار مصرف تولید می‎شوند، باید بعد از گذشت مدت زمانی مشخص آنها را تعویض کنید. در غیر این صورت ممکن است که این لوله‎ها محل انباشتگی ویروس‎ها و میکروب‎ها شوند. از این رو بیماران را با مشکل دیگری روبه رو می‎کنند.

ویژگی های کتترمونت

 

تولید شده در اتاق تمیز

طراحی مناسب جهت سهولت بیمار

دارای پورت کپنوگراف

وزن سبک و با قابلیت چرخش 360 درجه

دارای استاندارد زیست سازگاری ( ISO 10993 )

ضد انسداد و نشتی

 

انواع کتترمونت

کتترمونت‎ها انواع مختلفی دارند که براساس تشخیص متخصص به کار گرفته می‎شوند. در ادامه به معرفی انواع آنها می‎پردازیم:

شفاف: کتترمونت شفاف از جنس PVC  با گرید پزشکی هستند این کتترمونت ها وزن بیشتری دارند ولی به دلیل شفافیت آن ترشحات بیمار از لوله قابل مشاهده می باشد. کتترمونت های شفاف قیمت بالاتری دارند.

کاروگیت : این مدل کتترمونت از جنس EVA با گرید پزشکی می باشد که سبک تر و قیمت مناسبتری دارند اما به دلیل مات بودن لوله امکان مشاهده ترشحات بیمار نمی باشد.

آکاردئونی: لوله ی این مدل کتترمونت حالت خرطومی جمع شده دارد که در اثر کشش، طول آن افزایش پیدا می‎کند و به راحتی در حالت‎های مختلف شکل می‎گیرد. این لوله ها ظاهری مات دارند که امکان مشاهده ترشحات بیمار نمی باشد.

بیشتر بخوانید درباره :  آشنایی با دستگاه ونتیلاتورنوزاد و دستگاه NCPAP

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با این محصول می توانید با کارشناسان شرکت مدیاتجهیزگستر تماس حاصل فرمایید. تمامی شماره ها در پایین همین صفحه موجود می باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *